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The Bayreuth-born Ralf Lukas completed Wotan’s part in the cycle with fluent acting and in Act 3 a gloriously sung and tragic obliteration at the hands of his grandson.

Opera Magazine, Peter Reed, May 2024


Lukas’Wanderer was strong and individual, tormented, visceral.

Opera Now, Colin Clarke, 29.2.2024


Ralf Lukas – eben noch Strauss‘ imposanter Musiklehrer – singt und spielt nun einen zerrissenen Blaubart und meistert die gefährlichen Klippen seiner Partie souverän.

Die deutsche Bühne, Regine Müller, 9.5.2022


Mit Ralf Lukas, der kurzfristig als Amfortas in die Inszenierung eingesprungen ist, lernte man erstmals in Linz einen bewährten Bayreuth-Bariton kennen, mit prächtiger raumfüllender Stimme, der sich auch mit seiner Darstellung großartig einfügte.

Austria Presse Agentur, 13.3.22


Die Überraschung des Abends war der Bassbariton Ralf Lukas, der als Einspringer für den erkrankten Mathias Hausmann die Rolle des Beckmessers zumindest stimmlich vertreten konnte. Dies stellte sich als Glücksfall heraus, denn Lukas interpretierte ihn mit überragender stimmlicher Präsenz und mal feinsinniger, mal überaus komischer Rollengestaltung. Er vermochte Beckmessers eklektischen Gesang in fast schon schöne Arien zu verwandeln und hatte so trotz seiner Platzierung am Bühnenrand alle Augen auf sich gerichtet.

Bachtrack, Alexandra Richter, 25.10.2021


Auf der anderen Seite spielt sich ein paralleles Biopic ab: das von Emil Jannings, der anders als die Durieux mit den Nazis kooperiert hat. Ralf Lukas leiht ihm kongenial Gestalt und Stimme, ein Donnergott mythologischen Ausmaßes, erst fett, dann im Rollstuhl, schließlich blind.

Der Tagesspiegel, Udo Badelt, 2.10.2016


Ralf Lukas in der anstrengende Titelpartie: Er bot mit hervorragender Textverständlichkeit eine großartige Leistung; wie er die abrupt wechselnden Stimmungen des Cäsaren zu gestalten wusste und dabei seinen in allen Lagen bis in höchstes Falsett ausdrucksmächtigen Bariton einsetzte, das hatte ganz hohes Niveau.

Der Opernfreund, 18.01.2015, Gerhard Eckels


Mit Ralf Lukas wurde ein ganz hervorragender Interpret dieser Meistersinger-Zentralfigur gefunden….Seine Fähigkeit, diese Mammutpartie vollstimmig, ohne zu sparen, durchzuhalten, ist bewundernswürdig, zudem sein hohes technisches Können, das ihm mit seinem Bassbariton erlaubt, die sich im 3.Akt immer höher schraubende Tessitura imponierend zu bewältigen. Gerade für diese Inszenierung, bei der Sachs mit seinen vielen, durchaus nicht nur sympathischen Facetten gezeichnet wird, ist Ralf Lukas der ideale Interpret. Kompliment!

Online Merker,14.03.2015, Sune Manninen


Ralf Lukas is touching Hans Sachs, younger-looking than most Sachs I have seen and thus closer in age to Eva than normally is the case. He is an expressive actor and singer and delivers his long and taxing solos with unerring security.

Seen and Heard International, 30.03.2015, Göran Forsling


Ralf Lukas brings his warm baritone and his own brand of godlike masculinity to the role.

thestage.co.uk, 10.02.2025, Inge Kjemtrup


Ralf Lukas and Catharine Woodward head an outstanding cast at York Hall, Bethnal Green

Both Ralf Lukas (Wotan) and Catharine Woodward (Brünnhilde) have sung at the Bayreuth Festival, and the strength and solemnity in Lukas’ bass-baritone interacts in the most compelling fashion with the brightness and clarity in Woodward’s soprano.

musicomh.com, 13.02.2025, Sam Smith


Act II was on an exalted level in all senses, in an even higher vocal class: Ralf Lukas is well-known Wagnerian, a German national, and so impressed throughout with real presence, impeccable intonation and diction.

Seen and Heard International, 13.2.2025, Sam Rhodes


The Wanderer arrives next, also to witness the spectacle. Ralf Lukas continues to impress with his noble presence and distinguished bass. Rightly he garnered most of the applause at the final curtain call.

Seen and Heard International, 15.2.2025, Sam Rhodes


….but it was the vocal performances that captured the attention. Ralf Lukas’s towering baritone made worlds open up as Wotan.

The Times, 17.02.2025, Daniel Lewis


Ralf Lukas’ Wotan brought the well-schooled vocalism of a long career in German opera houses to the Ring Master’s role…..in Die Walküre and as the Wanderer in Siegfried Lukas sang with a consistently elevated authority and a lieder singer’s attention to text.

The Guardian, 19.02.2025, Martin Kettle


Equally strong is the Wanderer of Ralf Lukas, in exceptionally good vocal form, relishing the coal-black tones at the lowest end of his bass register.

Opera Today, 19.02.2025, Alexander Hall


Star des Abends war Ralf Lukas als Wotan mit seinem herrlich geschmeidigen Bariton und schauspielerisch perfekt als der von Selbstzweifeln gepeinigte Vatergott zwischen Macht und Ohnmacht.

klassik-begeistert.de, 28.02.2025, Dr. Charles E. Ritterband


Two performances dominated this evening. Ralf Lukas wasauthoritative Wotan gravelly of voice and depicting the flawed god’s expanding dilemmas resulting from his dodgy dealings with the giants with growing awareness of their import…

classicalsource.com, 28.02.2025, Alexander Campell


Ralf Lukas’ Wotan was more urbane, still hoping to change the course of destiny. His farewell to his errant daughter was persuasively tragic, and his scene with Fricka was outstanding, powerfully sung and tellingly directed.

Opera Magazine, May 2025, Peter Reed